Loyalty marketing

Loyalty marketing is tegenwoordig voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel om zich naar de klant te profileren. Naast de gewone en herkenbare reclamecampagnes op radio of tv, wordt er veel tijd en moeite in loyaliteitsmarketing gestoken. Dit klinkt misschien als een abstract begrip, maar komt op deze uitgangspunten neer: het vergroten van de loyaliteit die een klant aan een merk of bedrijf heeft. Dit kan door het vergaren en uitbreiden van klantdata of klantenbestand. Goede voorbeelden van loyalty marketing zijn klantenkaarten of nieuwsbrieven waar de klant zich op kan abonneren.

Loyalty marketing gaat verder waar normale marketing stopt

De klant staat centraal in de marketingwereld. Iedere organisatie is op zoek naar mogelijkheden om hun klantenbestand en daarmee ook hun bekendheid te vergroten. Dankzij de moderne communicatiemiddelen en via de klassieke media of sociale media krijgt ook loyalty marketing nieuwe impulsen. Denk hierbij aan nieuwsbrieven via e-mail of online enquêtes. In vergelijking met reguliere marketing duikt loyalty marketing dieper in op het contact met de klant en zoekt daarbij ook actief het contact met de klant op. Hierdoor wordt geprobeerd om de persoonlijke band tussen klant en merk te vergroten, wat uiteindelijk leidt tot een hogere afname van producten en klantenbinding.

Loyalty marketing: data van de klant centraal

Door het verzamelen van de eerder genoemde klantendata kan een bedrijf de invloed van hun loyalty marketingcampagnes vergroten. Tegenwoordig doen bedrijven dit op verschillende manieren. Zo kunnen klanten van kleding- of schoenenwinkels vaak in de offline winkel een klantenkaart aanschaffen waarmee ze kans maken op deals en kortingen. Daarmee komt de klant in het klantenbestand en wordt getracht om de klant zo veel mogelijk aan het bedrijf te binden. Ook de mogelijkheid voor de klant om zich aan te melden voor een (digitale) nieuwsbrief is een manier om het contact met de klant bewust op te zoeken.

De klantenkaart: simpel maar doeltreffend

Klanten zijn vaak op zoek naar koopjes of speciale deals. Door middel van een klantenkaart kunnen zij dan ook vaak kortingen krijgen op de door hun bestelde of gekochte producten. Hierdoor heeft een klantenkaart veel waarde voor een klant gekregen, ondanks dat het een eenvoudige plastic kaart is. Dit kaartje is echter een grote verbinder tussen klant en doelgroep. Hierdoor blijft het bedrijf met de eigen klanten in contact. In deze tijd, waar de privacywetgeving steeds strenger wordt, is de klantenkaart vaak een schot in de roos als het om klantgegevens en het bereiken van uw klanten gaat. Ook is het mogelijk om door middel van een klantenkaart een speciaal publiek bereiken. Er kan meer informatie en inzicht verkregen worden over eventuele pieken in de verkoop van producten en ook bouwt het bedrijf een persoonlijke band op door, bijvoorbeeld, een spaarsysteem via de klantenkaart te hanteren.

Zelf een loyalty marketingcampagne opzetten

Wilt u als bedrijf of particulier zelf ook aan loyalty marketing doen met bijvoorbeeld een klantenkaart? Zoek dan niet verder. Wij hebben ruime ervaring met het helpen van kleinere tot middelgrote en multinational bedrijven bij hun loyalty marketing en fulfilmentafhandelingen of logistieke problemen.  

Partners