Loyalty programma opzetten

Waarschijnlijk neemt u als consument al deel aan een loyalty programma zonder dat u daar misschien erg in heeft. Een loyalty programma opzetten is namelijk niets meer of minder dan een manier om klanten aan een merk te binden. Een analoge klantenkaart (bijvoorbeeld van een supermarkt of kledingwinkel) is een voorbeeld van een loyalty programma opzetten. Denk hierbij aan nieuwsbrieven of andere nieuwtjes en aanbiedingen die u maandelijks of wekelijks krijgt. Als bedrijf een loyalty programma opzetten is de verbindende factor tussen verkoper en koper. Tussen ondernemer en klant. Tegenwoordig hebben loyalty programma’s zoals klantenkaarten of spaaracties veel meer waarde. Mede dankzij de digitale wereld. Hieronder leest u meer over het opzetten van een loyalty of loyaliteitsprogramma.

Loyalty programma opzetten: nieuwe vormen

De klantenkaart is zelfs al wat verder ontwikkeld. Er zijn inmiddels nieuwere manieren voor het opzetten van een loyalty programma. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld via een online klantenkaart meedoen. Wanneer bedrijven een loyalty programma opzetten, verschaft hen dat meer informatie dan traditionele klantenkaarten. Alles draait hierbij om het verzamelen van data. Wat koopt een klant bijvoorbeeld? Of hoeveel koopt een klant en waar heeft hij of zij interesses in? Met deze data ken men vervolgens weer inspelen op acties, kortingen of ander soort spaaracties. Hierdoor bindt de ondernemer zijn klanten aan zich.

Voor de klant een loyalty programma opzetten

Het opzetten van een loyalty programma heeft naast het verzamelen van data ook nog een ander doel: ze leveren vaak een beloning op. Het idee achter het opzetten van een loyalty programma blijft altijd hetzelfde. Of het nu gaat om een spaaractie met zegeltjes of een online spaaracties met wincodes maakt niet uit. Wanneer klanten voor een langere tijd meedoen moet daar een beloning tegenover staan. Dit kunnen aantrekkelijke kortingen op producten zijn, maar anderzijds ook gratis producten.

Geen doel maar een middel

Toch is het verzamelen van klantendata nooit een doel. Het is immers een middel om meer klanten in uw (online) winkel te krijgen. Anderzijds is het een manier om klanten uw merk of producten aan te bieden. U wilt immers dat uw product gekocht wordt door uw klanten. Aan alleen data heeft u namelijk niets. Denk daarom goed na over de bedoeling achter uw programma en de targets die u met een spaarprogramma wil behalen.

Kunt u zelf een programma starten?

Heeft u interesse om voor u bedrijf ook een loyalty programma te beginnen en heeft u alle bovenstaande opties goed doorgenomen. Mooi! Toch valt het aan te raden om het opzetten van een loyalty programma over te laten aan een professional. Als ondernemer heeft u vaak weinig tijd. En om dan ook nog eens het loyalty programma bij te houden of te monitoren is zonde van de tijd. Daarom zijn er allerlei bedrijven die u daarmee kunnen helpen. Denk aan Hageman BV uit Zwijndrecht. Wij hebben inmiddels een ruime ervaring met het opzetten van loyalty programma’s voor diverse cases. Doordat we goed op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen kunnen wij hier ook op inspelen. Meer weten? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u en uw bedrijf graag op weg!

Partners